Hoe kwam het eigenlijk hiertoe? - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Ineke Liem Henk Lulf - WaarBenJij.nu Hoe kwam het eigenlijk hiertoe? - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Ineke Liem Henk Lulf - WaarBenJij.nu

Hoe kwam het eigenlijk hiertoe?

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Ineke Liem

04 April 2014 | Nederland, Hoofddorp

In 2008 was Chitwan een onderdeel van mijn Tibet-Nepalreis.
Een van de reisgenoten werd best ziek en daarbij adequaat door Raj geholpen, een vriendelijk, innemend man, de huisarts voor het gebied, eigenlijk is hij een physician assistant.
Angelique, onze reisleidster van Fox, kende hem al een beetje en deze keer heeft ze langer gesproken met hem en kwam zo meer achter de noden van dit gebied en waar Raj mee te kampen had. Angelique had wat projecten in Kathmandu lopen en heeft hierna langzaam haar projecten verplaatst naar Chitwan : Project Nepal : www.angelnepal.com.
Na de reis bleef ik contact met Angelique houden, zij stuurde nieuwsbrieven, we stelden vragen over en weer, af en toe stuurde ik geld voor speciale dingen, o.a. voor Raj.
Begin 2011 was ik aan het kijken voor een reis in het najaar. Toen kwam er een hele enthousiaste nieuwsbrief van Angelique over de 3 weken die zij in Chitwan privé verbleef. Het werk wat ze deed, de bezoeken die ze aflegde, maakte mij zo enthousiast, dat ik de najaarsvakantie heel graag naar Chitwan wilde om voorkomend vrijwilligerswerk te gaan doen.
Voor Angelique was het gelijk duidelijk dat Raj zijn praktijk mijn basis zou worden.

De enthousiaste verhalen van 3 verpleegkundigen en een fysiotherapeute die er waren geweest, maakten dat ik de nodige plannen maakte en sponsoring ging opzetten.
We kregen veel verbandmateriaal mee, er werd goed geld gegeven voor de nieuwbouw van de praktijk/woonhuis van Raj, materiaal voor scholen, geld om voor weeshuizen en scholen materiaal te kopen.

Tijdens mijn verblijf in Chitwan heb ik me vooral beziggehouden met de samenwerking met Raj, heb veel onderzoeken en behandelingen met hem samen gedaan, vergelijken van technieken van hem en mij. Ik heb me goed kunnen uitleven in wondbehandeling, van hechten tot chronische wonden doen verdwijnen. Ik heb er aan gewerkt om de oefentherapie die Maria, fysiotherapeute, daar aangeleerd had, ook verder gebruikt blijft worden.
Raj heb ik dry needling en acupunctuur geleerd.
Daarnaast heb ik de nodige behandelingen gegeven aan de bevolking, het oncologie ziekenhuis bezocht, meerdere health camps gedaan, praktijken bezocht in het achterland, huisbezoeken bij ernstig zieke mensen.
Mijn vriendin van toen en haar zus wilden mij graag vergezellen, ze zijn Hindoestaan en spreken de taal, wat voor mij het contact met de bevolking vergrootte. Zij hebben activiteiten op scholen en in weeshuizen gedaan en spullen verzorgd voor de allerarmsten.

Het waren 3 mooie, waardevolle weken die ook gelijk het gevoel gaven ik wil nog een keer terug, kijken hoe het verder gegaan is, wat er is blijven beklijven van het gezamenlijk werken, hoe de praktijk van Raj geworden is, hoe het gebied verandert door het toenemende toerisme, kijken of ik nog meer richting de allerarmsten kan gaan.

Nu twee en half jaar verder ga ik weer en ik ben erg blij dat Ineke meegaat. Naast dat we een goed team samen zijn, kan zij met haar expertise van 1e en 2e lijns fysiotherapie en van bekkenfysiotherapie ook veel betekenen voor de lokale bevolking en anderen zijn van mening dat Ineke door haar uiterlijk makkelijk toegang heeft tot de vrouwelijke bevolking in Nepal wat goed van pas komt in het Woman Healthcare programma.

Wat we uiteindelijk gaan beleven en doen, komt in de volgende verhalen.

Hartelijke groeten van ons beiden,

Ineke & Henk

PS : Ergens aan de linkerkant kun je je mailadres invoeren, dan krijg je automatische een berichtje wanneer wij een nieuw verhaal hebben geplaatst.

  • 04 April 2014 - 21:57

    Peter:

    Ha Ineke en Henk,

    Morgen een goede reis en een mooie tijd samen in Chitwan!

    Wil en Peter

  • 04 April 2014 - 21:59

    Gerda:

    Lieve mensen, wens jullie een heel goede en waardevolle tijd! Zal jullie verhalen zeker volgen! Groetjes, Gerda

  • 04 April 2014 - 22:02

    Mary Wesselius:

    Lieve Henk en Ineke
    Geweldig wat jullie doen ,heel veel sterkte en ik kijk naar jullie volgende verhaal uit !veel succes !liefs van mij !

  • 04 April 2014 - 22:11

    Audrey Van Petten:

    Wat een fantastisch project. Wens jullie een geweldige tijd met veel positieve, liefdevolle en mooie ervaringen. Groetjes van Audrey en Albert

  • 04 April 2014 - 22:11

    Karin:

    Hoi hoi, onwijs veel succes met alles en geniet van de cultuur en de mensen. Goeie reis!! liefs, Karin.

  • 05 April 2014 - 04:43

    Elisabeth:

    Beste Henk en Ineke,
    Geweldig reis en werk !!! Goede reis .... Enjoy .... Looking forward to read your news. Liefs. Lies

  • 05 April 2014 - 09:53

    Myranda, Maurice & Jule:

    Lieve Henk en Ineke,

    Wij wensen jullie een hele goede reis en een hele mooie en waardevolle tijd toe.

    liefs M&M&J

  • 05 April 2014 - 12:14

    Rietje:

    een hele goede reis en suc6 met alles wat jullie tegenkomen!!

  • 06 April 2014 - 16:54

    Louise & Udo De Vries:

    hallo luitjes! goed te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en nu al volop in "beweging"zijn!! ha, ha!!
    wij hebben jullie verhaal met veel plezier gelezen en wensen jullie alle goeds toe en heel veel suc6!!
    samen en met jullie team, good luck and have a great time!!
    groetjes uit Nw-Vennep. Louise en Udo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke Liem

Actief sinds 13 Maart 2014
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 13825

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 28 April 2014

Werkvakantie in Sauraha, Chitwan, Nepal

Landen bezocht: