Olifantenwassen - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Ineke Liem Henk Lulf - WaarBenJij.nu Olifantenwassen - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Ineke Liem Henk Lulf - WaarBenJij.nu

Olifantenwassen

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke Liem

22 April 2014 | Nepal, Sauraha

Het eerste straatbeeld in Sauraha zijn olifanten die bemand zijn.
Olifanten worden gebruikt voor een ritje met de toeristen, maar tijdens onze jungle safari met de jeep bleek dat olifanten ook gebruikt worden door militairen om te patrouilleren, om de jungle te bewaken tegen stropers.
Via Rahm, een patiënt van Henk, tevens hoteleigenaar, kreeg ik het aanbod om zijn olifanten te wassen.
Hij bezit 2 olifanten, een grote en een kleine, de kleine noemen ze 'baby elephant', terwijl ze al 10 jaar oud is.
En zo geschiedde.
We gingen naar het hotel van Rahm, om de olifanten op te wachten, die terug kwamen van een toeristisch tochtje die ochtend. Daar kwamen ze inderdaad. De kleine olifant had voor het eerst met toeristen (2 i.p.v. de gebruikelijke 4) gelopen en bleek daardoor heel blij te zijn.
Eerst moesten de zitjes eraf gehaald, daarvoor moesten de olifanten eerst knielen, heel grappig om te zien.
Daarna kregen ze te eten. Het is wel bijzonder om olifanten zo dichtbij mee te maken.
Ik was best wel bang voor ze. Nog maar kort geleden was er een mahoet (olifantenhoeder) doodgetrapt, voor de ogen van de toeristen. Raj, de huisarts, in feite is hij phycisian assistant, adviseert absoluut niet dicht bij een olifant te komen. Hij heeft vele dodelijke ongelukken meegemaakt.
Maar goed, ik wil het toch meemaken, het wassen van de olifanten. Mij werd verzekerd dat deze olifanten heel lief zijn, maar je weet maar nooit. Ze zijn best groot, deze dieren.
Nadat ze wat gegeten hadden, werden ze geleid naar de rivier.
Ik ging er achteraan, Henk was er om foto's te maken.
Beide olifanten gingen de rivier in. De mahoet kreeg ze op de zij liggend en toen werd er gepoetst op ze.
Gewoon met een steen uit de rivier. Er was ook een jongetje meegekomen, die ook ging mee poetsen.
Hij zei dat ik nog veel en veel harder moest poetsen, zodanig dat de modder er vanaf komt.
Daarna gingen we water over ze gieten, je zag de modder eraf komen.
Het was echt leuk om te doen, wel bleef ik aan de rugkant van de olifant staan, in ieder geval veilig, dacht ik zo.
Het was een bijzondere ervaring, de olifanten aan te raken en de zeer stugge huid en haren te voelen. Nadat ze helemaal gepoetst en geboend waren, gingen ze terug naar de stal om uit te rusten.

• 22 April 2014 - 12:42

Audrey Van Petten:

Wow wat een beleving. Ik vind het wel stoer dat je dit durft!
    Henk heeft het mooi gefotografeerd.
    Groetjes van Audrey en Albert ( buren van Henk)

• 22 April 2014 - 21:04

Gerda:

tjongejonge, wat een belevenissen allemaal en wat een schitterende foto's.
    bedankt dat jullie dit met ons willen delen.
    nog een goede tijd, groetjes, gerda

• 24 April 2014 - 11:50

Inge:

Wat geweldig leuk om die olifanten te wassen. Grappig dat zij zo op de zijkant in het water liggen, volgens mij vinden zij dat wassen heel lekker.
    Groetjes Inge